מה זה קולגן וכיצד הוא עוזר לעור שלנו

קולגן לעור

בימינו, אינך יכולה שלא לשים לב למילה קולגן ממותגת כמעט בכל מוצר טיפוח לעור הפנים. מסרומים לפנים ועד מסכות בד. כל חברה והמוצר שלהם טוענים שהוא משמר,מגביר או אפילו מחזיר את הייצור של הקולגן. אך לפני שאת תופסת את המילה קולגן כ טרנד אופנתי. כתבנו עבורך בידיוק מה זה ולמה אנחנו צריכים כל כך הרבה ממנו.

מהו קולגן – ומהיכן זה בא?

קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגופם של בעלי חיים רבים, ובהם האדם. הוא מהווה בין 25% ל־35% מכלל החלבונים בגוף, ומהווה כ-6% ממשקלו של הגוף.הקולגן הוא חלבון מבני, המהווה את המרכיב העיקרי של הסיבים הלבנים ברקמות חיבור, דוגמת גידים, רצועות, עור, עצמות, כלי דם וסחוס.
קולגן הוא חלבון אחד המשפיעים העיקריים על מראה השיער, הציפורניים ובעיקר העור. הקולגן אינו גמיש, אולם בעל חוזק רב למתיחה, וזו הסיבה שהוא משולב בדרך כלל עם חלבון סיבי נוסף, אלסטין, המעניק גמישות וזה מאפשר לגוף ולעור לשמור על צורתו ולהתנגד לקרע ולעיוות.

3 סוגי קולגן הנפוצים ביותר הם : 

בגלל אופיו הסיבי, קולגן מכונה לעתים קרובות כ “פיגומים” של הגוף, תומכים ומחברים רקמות ואיברים פנימיים. תארי את זה כמו הדבק שמחזיק הכל יחד. ישנם 28 סוגים של קולגן, כאשר סוג 1, 2 ו- 3 הם הנפוצים ביותר (המהווים 80% – 90% מאספקת הקולגן בגופנו).

  • סוג 1 הוא הצורה הנפוצה ביותר של קולגן בגוף. הוא מהווה את מבנה העור, העצמות, האיברים והגידים שלך. (בגלל תפקידו כתמיכה בעור, לרוב זה סוג הקולגן שתרצי לחפש במוצרי טיפוח.)
  • סוג 2 הוא אבן בניין של סחוס, רקמת החיבור הגמישה הנמצאת במפרקים. מחקרים מראים כי קולגן מסוג 2 עשוי להועיל להפחתת כאבי מפרקים.
  • סוג 3 נמצא במגוון איברים (כמו הריאות) וכן בעור. לרוב הוא נמצא לצד קולגן מסוג 1 ועוזר לו לבצע את תפקידו בתמיכה בעור, בעצמות ועוד.

מהם יתרונות הקולגן לעור שלנו?

בין היתר, הקולגן אחראי על שמירת עור יציב, גמיש וחלק. מחקרים מראים כי בליעת קולגן יכולה לשפר את המראה והתחושה הכללית של העור. מחקר שפורסם בכתב העת Skin Pharmacology and Physiology מצא כי נשים שנטלו תוסף קולגן אחת ליום, סימנו שיפור באלסטיות העור לאחר כחודש. הנשים הראו גם רמות גבוהות יותר של הידרציה בעור בסוף המחקר.

קולגן גם משפר את האלסטיות, מה שמקטין את הופעת סימני המתיחה והצלוליטיס. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology קובע כי אף ששום דבר לא יכול להיפטר מסימני מתיחה לחלוטין, הזרקות קולגן הוא טיפול אחד שיכול לעזור במניעת סימני מתיחה חדשים להיווצר ולדהות את הקיימים. מחקר זה מסביר גם כי טיפולי טיפוח עור אקטואליים המגדילים את ייצור הקולגן יכולים לעזור להפחית את הופעתם של סימני מתיחה.כמו שימוש בדרמה רולר

כשמדובר ביכולתו של קולגן להפחית את מראה הצלוליטיס, מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medicinal Foods מצא שנשים שנטלו תוספי קולגן במשך שישה חודשים הראו שיפור במראה הצלוליט המתון שלהן בסוף המחקר. (כמו סימני מתיחה, אין שום דבר שיכול להסיר לחלוטין את הצלוליט.) עורכי המחקר מסבירים כי קולגן מסוגל לשחזר “מבנה עור”, וזה מה שנותן לו את היכולת להחליק את המראה של הצלוליט.

כיצד הקולגן “נשבר” ?

לרוע המזל גופנו מאבד קולגן לאורך זמן. החל משנות ה 20 לחיינו, ייצורו יורד ב 1% אחד בכל שנה. סיבי קולגן נשברים על ידי אנזימים וגם על ידי חשיפה לקרינת UV של השמש, מה שעלול להוביל לקמטים. פירוק הקולגן מושפע אף יותר מגורמים אחרים כמו זיהום, עישון, אלכוהול,לחץ וסטרס.

אבל לא הכל אבוד. ניתן להגדיל את ייצור הקולגן על ידי שיפור חילוף החומרים של העור. למשל טיפולי אולטרסאונד יכולים לעזור לעודד את ייצור הקולגן, או שימוש בקרמים אשר מכילים רטינול שזו בעצם אלטרנטיבה לחידוש העור והמרצה של קולגן בעור. וכמובן תוספי קולגן – במיוחד אלו עם רכיבים כמו ויטמין C, אבץ וחומצה היאלורונית. כמובן לא פחות חשובה התזונה ואורח חיים בריא, שיכולים גם הם לעזור למנוע את הרס הקולגן

קולגן-לעור80%

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה