פצעים בפנים: סוגים ואיך להעלים אותם מהר אחת ולתמיד

פצעים בפנים

פצעון הוא פסטולה קטנה או פפולה. פצעים בפנים מתפתחים כאשר בלוטות החלב או בלוטות השמן נסתמות ומתפתחת דלקת. מה שמוביל לאזור להתנפח ולהיות מלא במוגלה. חצקונים הם חלק מאקנה, סביר להניח שהם יצוצו בגיל ההתבגרות, אבל הם גם יכולים להתרחש בגיל המבוגר יותר.

במהלך ההתבגרות ייצור ההורמונים משתנה. זה יכול לגרום לבלוטות החלב, הממוקמות בבסיס זקיקי השיער לפעילות יתר. כתוצאה מכך, סביר להניח שהפצעונים יופיעו במהלך גיל ההתבגרות ואצל נשים סביב הווסת.

בד״כ חצקונים נוצרים על הפנים, גב, חזה והכתפיים. הסיבה לכך היא: שיש הרבה בלוטות חלב באזורים אלו של העור. אקנה (פצעי בגרות) הידוע גם בשמו הרפואי אקנה וולגריס , הגורם העיקרי לפצעים בפנים, משפיע על למעלה מ 80% מבני הנוער. לאחר גיל 25 האקנה משפיע על 3% גברים ועל 12% מהנשים.

סוגי פצעים בעור

ישנם מספר סוגים שונים של פצעים בפנים, ויש להם סימנים ותסמינים שונים:

  • ראשים/פקקים לבנים: נקראים גם קומדונים סגורים, סוג זה הם בליטות לבנות קטנות בגלל תאי העור המתים והחלב. ראשים לבנים מכוסים בשכבה דקה של עור, והתוכן אינו חשוף לאוויר, ולכן הם נראים לבנים או צהבהבים, וזהו צבע ברירת המחדל של שומן ותאי עור מתים.

  • ראשים/פקקים שחורים: ההפך מלבנים, קומדונים פתוחים החושפים את השומן הכלוא ותאי העור המתים לאוויר. החמצן באוויר מגיב עם החומרים הלכודים (תהליך הנקרא חמצון) וגורם לפצעון להיראות שחור (ומכאן השם). ישנם אנשים שמאמינים שהם נגרמים מלכלוך, בגלל צבעם ומקרצפים את פניהם במרץ. הקרצוף לא עוזר אלא ההפך זה עלול לגרות את העור ולגרום לבעיות אחרות.

  • פוסטולות: הם נגעים מודלקים עם ראש לבן גלוי שעשוי להיות מאוד מפתה לפוצץ (אבל זה רעיון מאוד גרוע), הגודל שלהם נע בין 1 עד 5 מ”מ. פסטולות נגרמות לעתים קרובות על ידי צמיחת יתר של חיידק P. acnes.

  • פפולות: אלו הן בליטות קטנות, מוצקות ומעוגלות העולות מעל העור. לעתים קרובות צבעם ורוד. חשוב לזכור – אין לנסות לפוצץ מכיוון שיש סיכוי גבוה להצטלקות העור.

  • נודולות: פצעים תת עוריים קשים ודומים במבנה ל פוסטולות. הנודולות עלולות להיות עמוקות מאד, לגרום להצטלקות של העור, ולהסב כאב רב.

  • ציסטה: צורה נוספת וכואבת של אקנה דלקתי, ציסטות הן סוג האקנה העמוק מתחת לעור שנראה שלוקח נצח כדי להיעלם. ציסטות יכולות להיות יותר ממקור גנטי או הורמונלי.

מה גורם לפצעים בפנים להופיע?

חצקונים מופיעים כאשר הנקבוביות נסתמות עם חלב ועור מת ולפעמים זה מוביל לזיהום ודלקת. מדוע הם משפיעים על אנשים מסוימים יותר מאחרים? כרגע זה אינו ידוע.

בלוטות החלב וחצקונים

בלוטות החלב הן בלוטות עור זעירות המפרישות סבום, חומר שעווה או שמנוני המשמן את העור והשיער. בלוטות החלב נמצאות בתוך נקבוביות העור שלנו ובכל הגוף, מלבד כפות הידיים וכפות הרגליים.

יש יותר בלוטות חלב על הפנים והקרקפת מאשר במקומות אחרים. כשהבלוטות מייצרות חלב בתוך הנקבוביות, תאי עור חדשים נוצרים ללא הרף, ושכבות העור הישנות מושלות. לפעמים תאי עור מתים אינם מושלים. הם נשארים בנקבוביות ונתקעים זה לזה על ידי הסבום וגורמים לחסימה בנקבוביות.

חסימת נקבוביות צפויה להתרחש במהלך ההתבגרות, מכיוון שבלוטות החלב מייצרות יותר חלב בזמן זה.

זיהום חיידקי

כאשר סבום ותאי עור מתים מצטברים וחוסמים נקבובית, הדבר מעודד צמיחה של חיידקים לא רצויים, כולל Propionibacterium acnes (P. acnes), חיידק הגדל לאט המקושר לאקנה.

Propionibacterium acnes קיים בצורה בלתי מזיקה על העור שלנו, אך כאשר התנאים מתאימים, הוא יכול להתרבות מהר יותר ולהפוך לבעיה. החיידק גדל לאט ניזון מהסבום ומייצר חומר הגורם לתגובה חיסונית. זה מוביל לדלקת עור וכתמים בעור.

למרות שפצעונים אשר קשורים לזיהום חיידקי, הם אינם מדבקים. אדם אחד לא יכול ״להידבק״ מפצעונים מאדם אחר.

גורמים תזונתיים

מחקרים מראים שיש קשר בין מזון אינדקס גליקמי גבוה (למשל לחם לבן, תפוחי אדמה ואורז לבן) לבין צריכת חלב פרה לאקנה. עם זאת, אם שמת לב להתפרצות של פצעוני אקנה, דיאטה היא בהחלט מה שיש לקחת בחשבון. לדוגמא אצל סופרטאים שמתאמנים בחדר כושר אשר שותים שייקים מבוססים על מי גבינה לבניית שרירים, יכולים להופיע פצעי אקנה בגלל שזה חלבון חלב.

במאמר הבא אנחנו מסבירים על: אקנה – 5 מזונות עיקריים אשר גורמים לאקנה בפנים ובגב

ויטמינים A, D ו-E כולם ידועים כממלאים תפקיד בשמירה על עור בריא, ולכן ייתכן שאספקה מספקת של ויטמינים אלו עשויה לסייע במניעת אקנה.

הורמונים

חוקרים מצאו קשר בין פצעוני אקנה לרמות גבוהות של טסטוסטרון ואנדרוגנים אחרים בגוף, ההורמונים ה”גבריים” שקיימים גם ברמות נמוכות יותר אצל נשים. נראה כי רמות טסטוסטרון גבוהות מעוררות פעילות יתר בבלוטות החלב, וכתוצאה מכך הנקבוביות סתומות יותר וסיכוי גבוה יותר לאקנה.

איך להעלים חצקון ?

הדרך היעילה ביותר לטפל ולמנוע פצעים בפנים היא באמצעות מוצרים אשר עוזרים בהסרת תאי עור, פירוק החלב וקילוף עדין של העור. אך חשוב לזכור כי טיפול באקנה הוא מרתון, ולא ספרינט. במילים אחרות: תתחילו בהדרגה (רכיבי קילוף באחוזים נמוכים) ולאט לאט לעלות. אז איזו משחה לפצעים בפנים עליי להשתמש?

  • רטינול – נחשב המריכב האנטי אייג’ינג חכי חזק שיש – בגלל היכולת העוצמתית לגרום להתחדשות העור בדרמיס והאפידרמיס, הוא מצליח להבהיר את העור ובנוסף על הדרך הוא מפריע בתהליך יצירת הפיגמנטציה לכן הוא בעצם עוזר למנוע פיגמנטציה עתידית.

  • חומצה סיליצילית – מבצעת פילינג עדין לעור הפנים, ובכך מסירה תאי עור מתים ומנקה ראשים שחורים, נקבוביות סתומות, ובכך תורמת למראה עור בריא וזוהרץ

  • חומצה לקטית – ממקור אוכמניות או חלב – חומצה אלפה הידרוקסי שממיסה את הדבק הבין תאי – מסייעת בהבהרת והחלקת העור, תוך כדי שהיא מעודדת חידוש תאים ויצירת גוון עור אחיד ונעים למגע.

  • חומצה גליקולית – ממקור קנה סוכר – גם ממשפחת החומצות האלפא הידרוקסיות פועלת להסרת תאי עור מתים, מעשירה את העור בלחות ומסייעת בריפוי מהיר של פצעונים, גירויים ואדמומיות.

סבון פנים לניקוי עמוק​

אנחנו יודעות שעל פניו כל תכשירי הניקוי לפנים נראים אותו דבר – ודווקא בגלל זה, הקדשנו בנובה תשומת לב מיוחדת לפיתוח הנוסחה הייחודית שלנו; נוסחה שמתבססת על 6 רכיבים עוצמתיים לניקוי העור ושמכינה אותו לקליטה אפקטיבית של חומרים פעילים נוספים להמשך טיפול

✓ מסייע לטיפול באקנה, פיגמטנציה וקמטים
✓ לא מייבש, שומר על הלחות וההגנה הטבעיות של העור
 מועשר ב-4 חומצות פעילות המסייעות בהסרת תאים מתים, הבהרת העור וחיטויו
 אנטי בקטריאלי, מתאים לכל סוגי העור (ובמיוחד לעור רגיש ושמן)

6 מחשבות על “פצעים בפנים: סוגים ואיך להעלים אותם מהר אחת ולתמיד”

  1. הלן מה קורה? פתאום מתחילות לצמוח לי פפולות .זה משהו שאף פעם לא היה לי. רק סביב המחזיר קצת. אבל עכשיו זה בלי קשר לכלום אני כבר בת 19 ופתאום ללא שום התראה מוקדמת החלו לצוץ לי בכל מקום חצקונים מתחילים כאלו. יש סיבהה? ו/או דרך טיפול?
    תודה רבה!!!!

    1. היי אלמוג 🙂 כדאי להתייעץ עם רופא עור ולבדוק הורמונים
      בנוסף – כדאי להשתמש עם סבון פנים שיאזן את העור ביחד עם קרם לילה.

      במידה ומעניין אותך יש לנו סבון על בסיס חומצות + קרם לילה מחדש שבוע מהמם

    1. היי רות,
      הזמנות נעשות דרך האתר אינטרנט שלנו בלבד – והמשלוח מגיע תוך 48 שעות עם שליח עד פתח הבית שלך

    1. היי תמר, קודם כל צריך לראות רופא עור כדי להבין מה הם הפצעים האלו ולאחר מכן להבין איזה תכשיר יתאים עבורך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה