פיגמנטציה בפנים: מדריך מקיף למה זה קורה ואיך להסיר אותה

פיגמנטציה | כתמי שמש

אם את מוטרדת מכתמים חומים על העור עקב פיגמנטציה על העור שלך, דבר אחד ברור: כיום יש יותר אפשרויות להסיר את הצבע הלא מזיק אך המעצבן הזה מאי פעם. שלא נדבר על פיגמנטציה בשפם.

אז במידה ואת נאבקת עם כתמים בעור או שינוי גוון העור. את לא לבד! 70% מהמטופלים שלנו סובלים מפיגמנטציה. היום במאמר נסביר מדוע מתרחשת פיגמנטציה ואת השיטות הטובות ביותר לטיפול בה, בכל גווני העור.

אז מה היא פיגמנטציה? זהו כל כתם עור שנראה כהה יותר מגוון העור הטבעי שלך בשל ייצור יתר של הפיגמנט החום מלנין. הגורמים השכיחים ביותר לפיגמנטציה – שיכולים להשפיע על אנשים מכל גווני העור בדרגות שונות – הם:

סוגי פיגמנטציה

דלקת / טראומה בעור

כגון אקנה, אקזמה, עקיצות של יתושים, חתכים, שריטות, אפילו גירוד או חיכוך כתוצאה משפשוף חזק – יכולה לעורר דלקת. הדלקת יכולה לשלוח תאים המייצרים פיגמנטים להילוך גבוה ולהשאיר כתם חום לאחר שהפציעה החלימה.

כתמי שמש

קרני שמש UV אשר פוגעות בעור מעוררות ייצור מלנין נוסף כדרך להגן על העור מפני נזקים. המלנין הנוסף זה מה שגורם לכתמים חומים על העור שלך . עם זאת, כאשר החשיפה לשמש תכופה או מוגזמת היא עלולה לגרום להופעת כתמים “שמשיים” כהים. למרות שכתמי השמש אינם סרטניים, עור החשוף לשמש עלול לפתח כתמים טרום סרטניים אחרים הנראים דומים. מסיבה זו, חשוב לבדוק את עורך מדי שנה אצל רופא עור.

מלזמה

מלזמה המכונה לעתים קרובות “מסכת ההיריון”, מתאפיינת בכתמים חומים שיכולים להיווצר אצל נשים בדרך כלל במהלך ההריון. סוג זה של פיגמנטציה מתרחשת לרוב אצל נשים, אך יכול להתרחש גם אצל גברים.

היא נחשבת כתוצאה משילוב של חשיפה לשמש, גנטיקה ושינויים הורמונליים, מכיוון שהיא קשורה גם לשימוש באמצעי מניעה אוראליים. מזהמים ורדיקלים חופשיים באוויר הנקשרים לעור, מה שהופך את העור לחלש יותר ופגיע יותר ע״י השמש ועשויים  לגרום למלזמה ופיגמנטציה אחרת.

מצבים רפואיים / תרופות

פגמנטציה יכולה לנבוע גם ממחלת אדיסון, הפרעה בבלוטת יותרת הכליה שיכולה להגביר את ייצור המלנין. תרופות מסוימות שגורמות לעור להיות רגיש יותר לשמש, כולל אנטיביוטיקה וגם תרופות כימותרפיות עלולות לגרום להיפרפיגמנטציה.

האם מלזמה שונה מפיגמנטציה פוסט דלקתית?

ניתן להבדיל בין מלזמה לבין היפרפיגמנטציה פוסט דלקתית על ידי היעדר פריחה קודמת והצורה הסימטרית של מלזמה. גירוד בעור מרמז על היפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית מפריחה דמוית אקזמה. הימצאות פצעונים ו/או פוסטולות מעידה על פיגמנטציה פוסט דלקתית מאקנה. מלזמה ופיגמנטציה הנגרמת על ידי השמש שניהן נוצרות ללא תסמינים, אך האופי הסימטרי והמחזורי של המלזמה מסייע להבדיל בין השניים.

פיגמנטציה(כתמי שמש) הנגרמת על ידי השמש מתקדמת לאט מדי שנה עם חשיפה נוספת לשמש. עם זאת, מלזמה בדרך כלל גרועה יותר מדי קיץ ומשתפרת בכל חורף. כמובן שניתן לחוות ביחד מלזמה ופיגמנטציה פוסט-דלקתית או מלזמה ופיגמנטציה הנגרמת על ידי השמש. 

זה גם לגמרי אפשרי לחוות את שלושתם יחד. עם זאת, פיגמנטציה הנגרמת על ידי שמש נוטה להתרחש אצל אנשים עם גוון עור בהיר יותר, ופיגמנטציה פוסט-דלקתית נוטה להתרחש אצל אנשים עם גוון עור כהה יותר.

איך לטפל בפיגמנטציה ולהסיר את הכתמים בעור?

הידיעה לאן לפנות ובאילו מוצרים להשתמש בכדי לטפל בפיגמנטציה בגוון העור הספציפי שלך יכולה להיות מדהימה. אני רוצה להציע כמה הנחיות בסיסיות לטיפול בעור שלך מבלי לחשוש יותר. במידה והעור שלך כהה יותר, עלייך להימנע מטיפולים לדוגמה: IPL או תכשירים אשר מכילים הידרוקינון. בעבר שניהם נחשבו לטיפולים המובילים לפיגמנטציה, אך למעשה יכולים להחמיר את המצב. ולגרום לטראומה בעור.

מניסיוני, ההידרוקינון הוא רכיב קשה מדי עבור כל גווני העור וגורם לגירוי בעור. יש להימנע ממנו, גם אם יש לך עור בהיר. קיים גם סיכון לעלייה בפיגמנטציה אם משתמשים בו בריכוזים גבוהים לפרקי זמן ארוכים. במקום זאת, אני ממליצה על קרם עם חומצות אלפא הידרוקסי ורטינול.

שימי לב וחשוב לדעת! רכיב הידרוקינון – משרד הבריאות אוסר את השימוש בו באופן מוחלט ובכל ריכוז שהוא.

אז מה כן לעשות כדי להסיר את הכתמים החומים בעור שלך? הנה מספר פעולות

יש להשתמש בקרמים שיסייעו בפילינג לפנים ויחשפו עור חדש ובריא יותר

  • רטינול – נחשב המריכב האנטי אייג’ינג חכי חזק שיש – בגלל היכולת העוצמתית לגרום להתחדשות העור בדרמיס והאפידרמיס, הוא מצליח להבהיר את העור ובנוסף על הדרך הוא מפריע בתהליך יצירת הפיגמנטציה לכן הוא בעצם עוזר למנוע פיגמנטציה עתידית.

  • חומצה סיליצילית – אופציה אידיאלית לעור שמן או שמן בעייתי מכיוון שהמרכיב הזה מצליח לנקות את הנקבוביות בצורה העמוקה ביותר, מסייע בהזנת בלוטת החלב והורג חיידקים. אם זה לא מספיק הוא גם תורם להבהרת כתמים בעור.

  • חומצה לקטית – ממקור אוכמניות או חלב – חומצה אלפה הידרוקסי שממיסה את הדבק הבין תאי – התכונה הכי גדולה שלה היא הבהרה אבל גם נחשבת מרכיב מדהים ביותר לטיפול באנטי אייגינינג.

  • חומצה גליקולית – ממקור קנה סוכר – גם ממשפחת החומצות האלפא הידרוקסיות הידועה כגורם להגברת רמות הלחות בעור אבל גם יש בה תכונות של הבהרה ואנטי אייג’ינג חזקות.

מניעת הפרשת האנזים טרוזינאז + רכיבים מבהירי עור פנים

  • חומצה קוג’ית –  חומצה זו מעכבת ומונעת היווצרות טירוזין, מפחיתה את ייצור המלנין, מבהירה ביעילות כתמים כהים והיפר פיגמנטציה.

  • ארבוטין – באופן טבעי שמקורו בענבי דב, ארבוטין ידוע כמבהיר עור חזק. ארבוטין הוא נגזרת טבעית של הידרוקינון ועל פי ההערכה היא אחת החלופות הטובות ביותר להידרוקינון, מכיוון שהיא מספקת את האפקט להבהרת העור של הידרוקינון ללא חלק מהסיכונים. בדומה לחומצה קוהית, גם ארבוטין מעכב את טירוזינאז

  • ויטמין C – לרכיב זה יש יתרונות נפלאים – הוא מבהיר וממצק את העור, ובנוסף בזמן שהוא עוזר להבהיר את הפיגמנטציה הקיימת הוא עוזר למנוע היווצרות של כתמים כהים או כתמי שמש עתידיים. ובנוסף מצמצם את פעילות האנזים שמוביל לייצור פיגמנט.

  • תמצית ליקריץ –  המרכיב ידוע בתור אנטי אוקסידנט מאוד חזק. שימוש באופן קבוע מסייע בהבהרת כתמים קיימים ואפילו יש מחקרים שמראים שליקריץ יכול למנוע את ההתכהות של צלקת. הוא עוד תחליף מצויין להידרוקינון.

חשוב מאוד למרוח מקדם הגנה של 30 לפחות ורצוי אף יותר. במידה נרטבת או את מזיעה תדאגי למרוח שוב. כדאי גם לשלב סרומים עם אנטי אוקסידנטים שישמרו על עורך מרדיקלים חופשיים ומפני זיהום. במידה ויש פיגמנטציה באזורים בגוף אשר חשופים הרבה לשמש, חשוב לכסות את האזורים עם ביגוד מתאים כגון חולצות עם שרוול ארוך וכובעים רחבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה